Projektový zámer

„ADULT EDUCATION ASSESSMENT TOOLKIT“

Hlavnou myšlienkou projektu je problematika kvality vzdelávania, ktorá sa v posledných rokoch stala kľúčovou pri poskytovaní celoživotného vzdelávania. Tento záujem vzrastá z potreby zlepšenia konkurencieschopnosti v globálnej ekonomike a z potreby demonštrovať zodpovednosť vo verejných službách a schopnosť dosahovať výsledky. Relatívna dôležitosť kvality sa preukazuje svojim miestom v politických dokumentoch, akými sú napríklad:

  • Memorandum celoživotného vzdelávania Európskej únie (European Commission’s)
  • Memorandum on Lifelong Learning, rok 2001, časť 28)
  • Ukazovatele kvality celoživotného vzdelávania (Quality Indicators of Lifelong Learning, rok 2002).

Pri súčasných nastaveniach vzdelávania je realitou života zodpovednosť a to nie len vo formálnom počiatočnom vzdelávaní ale taktiež aj vo vzdelávaní dospelých. Na vzdelávacie programy, ktoré sú financované z verejných peňazí, sa čoraz viac kladie dôraz, aby
nezohľadňovali len ako vynakladajú verejné zdroje, ale aj do akej miery sa tieto výdavky premietnu do výsledkov vzdelávania, ktoré ohodnotia zainteresované strany. Avšak to nás vedie k otázke: ako meriame efektívnosť týchto výsledkov? Jeden z dôvodov, prečo súčasné zameranie na kvalitu nebolo vždy vítané s nadšením, bolo nesplnenie povinnosti zohľadniť konkurenčné potreby a želania jednotlivých účastníkov rozvoja prístupov na meranie kvality. Strední manažéri, učitelia, študenti a iní, ktorí majú záujem v organizáciách prispieť k zlepšeniu kvality poskytovania vzdelávania, proces rozhodovania o zlepšení často-krát nie je v ich moci. Preto sa partneri projektu rozhodli vytvoriť sadu nástrojov, ktoré by mali slúžiť na účely merania efektívnosti vzdelávania dospelých s osobitným zameraním na 3 hlavné cieľové skupiny:

  • nezamestnané osoby
  • zamestnaný pracujúci s podnikovou sférou alebo verejnou správou
  • znevýhodnení

CIELE PARTNERSTVA
Cieľom partnerstva je vytvoriť efektívne nástroje na meranie efektivity a výsledkov vzdelávania dospelých. Uskutočniť potrebné kroky na podporu metód na meranie efektivity vzdelávania dospelých. Prostredníctvom výmeny skúseností medzi všetkými partnermi
projektu sa vytvorí nástroj, ktorý bude pozostávať z nasledujúcich prvkov:

  • komplexná metodika hodnotenia efektivity vzdelávania týkajúca sa troch základných skupín (nezamestnaných, zamestnaných, znevýhodnených)
  • sada indikátorov pre každú cieľovú skupinu
  • analýza procesov vzdelávania dospelých vo všetkých partnerských krajinách

Náš projekt zlepší konkurencieschopnosť Európy vo svete, prispeje k európskej integrácii, mobilite a plneniu cieľov lisabonskej stratégie. V dôsledku toho predstavuje významnú európsku pridanú hodnotu. Navyše naša spolupráca pomôže znížiť existujúce nedostatky v oblasti integrácie a prispeje k hladkému fungovaniu vnútorného trhu prostredníctvom odborného vzdelávania. Projekt taktiež umožňuje svojim partnerom rozšíriť ich pôsobnosť rozvíjaním svojich aktivít a budovaním kontaktov na európskej úrovni a to z hľadiska úvah o vlastnej praxi, ako aj vo vzťahu k rozvoju ich kapacít tak, aby sa stali funkčnými v dlhodobom horizonte. V dlhodobom horizonte partnerstva možno očakávať prínos na zvýšenie horizontálnej mobility správnych činiteľov, občanov, študentov a malých a stredných podnikov. Náš projekt považujeme ako konkrétnu odpoveď na ciele Lisabonskej stratégie. Ľudia, ktorí sa učia navzájom, sú pravdepodobnejšie schopný konať v globalizovanom svete. Funkčný systém vzdelávania dospelých v celej Európe môže pomôcť konkurencieschopnosti EÚ v dlhodobom horizonte.
PLÁNOVANÉ AKTIVITY
1. Úvodné stretnutie v meste Třinec, CZ – rozdelenie úloh, prezentácia hodnotenia vzdelávania dospelých v CZ a vo všetkých krajinách partnerov projektu CZ – september 2010
2. Stretnutie v Taliansku, prezentácia porovnávacej analýzy systémov hodnotenia vzdelávania dospelých a syntéza najlepších prvkov nájdených analýzou. Tieto prvky budú v neskorších etapách testované na troch základných cieľových skupinách.
IT – február 2011
3. Stretnutie na Cypre, prezentácia prvých skúseností s prácou s nástrojmi, určenými na lepšie hodnotenie efektivity vzdelávania dospelých. Všetci pilotní partneri sa podelia o skúsenosti s používaním sady nástrojov a upravia jej dizajn pre poslednú etapu.
PL – október 2011
4. Stretnutie v Nemecku, prezentácia skúseností s druhou verziou sady nástrojov a prezentácia návrhov na úpravu tejto sady. Schválenie poslednej verzie sady nástrojov a dohoda o konečnej podobe sady nástrojov pre publikácie.
MT – Marec 2012
5. Záverečná konferencia projektu, kde budú prezentované hlavné výsledky projektu.
SK – Jún 2012

PARTNERI PROJEKTU:

  1. Euroschola Třinec, Česká republika
  2. ICM Orava Tvrdošín, Slovensko
  3. Fideas Servizi avanzati per la gestione e lo sviluppo dellÍmpresa, Taliansko
  4. Polis Chrysochous, Cyprus
  5. Kreisjugendring Rems-Murr e.V,Nemecko